tisdag 23 februari 2010

Hoj!
Topparna tillbaks från Micke. Ser svinbra ut(givetvis)! Vinkeljobb utfört, lite puts nedanför ventilsätet.
Förbränningsrummen var 47cc, är numera 55cc. Upptaget till 90,5mm cylindrar, och ett kompressionsförhållande runt 9,1:1. En squishspalt finns och för att motverka spikningar.
Motorn är ju tänkt att verka i en buss framledes, därav min önskan om mycket vrid...
Kvarstår att ta litegranna gjutskägg i insugskanalerna, och gjutskägg på utsidan in i mellan kylflänsarna för att kylluft ska blåsa igenom bättre.



SPG vevaxel
Denna skall sitta i 2110an. Den väger 16 kg med stakar. 82 i slag och 90,5 cylindrar ger 2110cc i volym. Denna kan inte ha gått långt, om ens alls. Gult konserveringsfett är kvar i kilspåren.
Vevstakarna sitter med nållager på vevaxeln, och är inte delade. Att byta vevstakslager är alltså inget alternativ;-). Begränsningen hos en sånhär är att man ska undvika rivstarter, för att axeln kan vrida sig. Inte för att den är klen, utan för att den är ihopressad. En del svetsar axeln vid pressningen eller borrar i ett stift för att undvika vridning, men för mina behov passar den perfekt som den är.


Lagrena har små spår som sprutar en oljedimma i motorn/på lager-stakar-axel. SPG tyckte att VWs smörjhål i lagerbanorna på orginalaxlarna gjorde att det kom skräp in via oljekanalen som ökade slitaget på lager/axel. SPG har således inget hål i lagerbanan på axeln, utan smörjas av spåret som är filat i lagren.


Orginal svänghjul numera borrat för 8-stift (ÖD 11/32")
Nu ska blocket gås över med dremeln, kolvarna viktas, ringarna mätas in.
Sedan provmonteras för att mäta vändhöjd.
Hej så länge...
//Daniel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar